6.1.10

Innledning

Som min fordypningsoppgave vil jeg ta for meg forfatterskapet til forfatter Kjell Arne Bratlie. Forfatterskapet, Oppdrag Bagdad, er en spenningsroman basert på en sann historie som skjedde i november 1978 i Bagdad, Irak. Som problemstilling har jeg valgt å ta for meg en av de viktigste personene i forfatterskapet. Personen jeg har valgt å ta for meg er en 73 år gammel norsk pastor som satt i fengsel 143 dager i Irak. Uten han ville det ikke vært noe historie og ingen bok.

Store deler av handlingen foregår i Bagdad, mens noen handlinger foregår i Norge. Mye skjer på samme tid, og en del skjer over en lenger periode. Hele tidsperioden skjer kronologisk, og strekker seg over den perioden hvor Sigurd Bratlie satt i fengselet, fra november til april. Vi følger det som skjer tett fra den Irakiske regjering, samt journalister, og personen selv. Vi ser fort at mye i regjeringen styres av korrupsjon og forfalskning. Hele situasjonen i den Irakiske regjering blir en delikat sak for journalistene, som får med seg at noe stort er i ferd med å skje.

I denne oppgaven vil jeg gi en kort analyse av forfatterskapet, og gi en oversikt over motivet.  Siden problemstillingen min omhandler personkarakteristikk vil jeg bruke mer tid på det, og fokusere mindre på  hvordan boka er bygget opp.

Det jeg liker ved dette forfatterskapet er måten forfatteren belyser en stor sak i den Irakiske regjeringen på. I tillegg får han fram en utrolig sterk historie sett fra den 70år gamle pastoren sine øyne. Vi følger også tett på alle de som står i spissen for å få fri pastoren. Det er svært mange personer som engasjerer seg, og som gjør en iherdig innsats for å hjelpe pastoren. Det hele går til og med så langt at Kong Olav selv sender et brev om befrielse av pastoren.


Jeg hadde ikke lest boka før jeg bestemte meg for å ha denne som fordypningsoppgave. Grunnen til at jeg valgte boka, på tross av at jeg ikke visste hvordan den var, var at jeg visste at den var svært spennende. Jeg leste boka i løpet av få dager, og det visste seg å være riktig: Boka var en skikkelig god spenningsroman, på høyt nivå!

Min første ide om hvordan jeg skulle fremstille oppgaven min på var blogg. Jeg prøvde ut denne ideen, og la ut mye av arbeidet mitt på blogg. Det viste seg at det ikke gikk å forandre på rekkefølgen jeg la ut innleggene på. Jeg prøvde ut flere sider, blant annet blogg.no, blogspot.com, og piczo.com. Men ingen av disse ble slik jeg hadde sett for meg og var ikke en måte jeg ville legge fram oppgaven min på. Etter å ha laget hele oppgaven min i Word fant jeg ut at jeg likevel ville legge den ut som blogg. Denne gangen hadde jeg alt ferdig, og dermed kunne jeg legge ut alt i den rekkefølgen jeg selv ville. Slik kunne jeg legge mine egentlig første innlegg øverst, istedet for nederst. Dette ble jeg fornøyd med, og dermed ble min oppgave lagt ut på blogg til slutt.

2 kommentarer:

  1. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  2. Det er informativt at du også forteller litt om prosessen allerede i innledningen din. Da vet vi lesere hvilke vurderinger du har gjort! Bra!

    SvarSlett

Her kan du svare på innleggene!